måndag 24 augusti 2009

Koreograf

Andra dansar efter din pipa! Du är designer, kreatör och uppfinnare, och dina verk stickas av andra. Du har publicerat mönster och finns registrerad på Ravelry som designer. Du stickar helst egna uppfinningar, och andra stickerskor vänder sig till dig för inspiration. Även när du stickar enligt andras mönster tänker du att du skulle ha skrivit samma mönster si, eller så, i stället. Du ändrar efter eget huvud. Papper och penna är lika viktiga stickverktyg som stickor och garn.

11 kommentarer:

  1. Inte förrän jag läste de olika stick-stilarna här insåg jag till fullo hur mycket jag stickar efter eget huvud nuförtiden. Inget mönster, om än aldrig så bra, förblir omodifierat i mina händer, och när jag väl börjat ändra måste jag sticka samma mönster om och om och om (och om) igen, tills jag tycker att det är PRECIS så som jag vill ha det. Finns där vid det laget överhuvudtaget något kvar från originalmönstret är det ren tur. Ja, jag stickar med garn, penna, stickor och papper. I den ordningen. Blog: chiligredelin_dot_blogspot_dot_com. Mail: kia_at_chiligredelin_dot_com

    SvaraRadera
  2. Även om det på den senaste tiden har blivit att sticka ur andras beskrivningar så har jag under mina trettio stick-år drivits av kreativitet och lust att själv designa. Jag har upptäckt att det bästa är att gå emellan dessa båda äventyr, för inspiration och för att lära sig mer. Hemma bland mina garner ligger en bok full med anteckningar inför beskrivningar, dock har bara en av dem letat sig in på ravelry (ännu ;-)

    Jag älskar att komma på hur jag ska sticka något. Att räkna ut och göra provlappar. Att skapa.

    /Janette
    okejda.blogspot.com
    fishbonette at gmail dot com

    SvaraRadera
  3. Jag har inte riktigt fattat vad detta går ut på, men det som nog är mest signifikant för mej som stickerska är att jag tycker att allt som har med stickning att göra är kul.
    Kan tänka mig in i nästan alla dansstilar. Även om jag har lite lägre profil på Ravelry har det ju blivit en och annan beskrivning (på svenska) så det får bli här jag satsar min sista selma. Miniräknaren är mitt bästa verktyg näst stickorna, papper & penna är för fegisar.
    Lisa, detta är fantastiskt:-) Det går ju bara inte att motstå utmaningen!
    /maria
    mariasgarn snabela teila dot com

    SvaraRadera
  4. Att planera en stickning och sedan få den som jag vill är det roligaste som finns. Att göra en beskrivning som andra förstår och gillar är också en utmaning. Det finns säkert fler dansstilar men att ändra, lägga till och skapa något nytt för egen del och inspirera andra är fantastiskt roligt. Tålamod är mitt ledord. Och gillar att dela med mig av det jag kan.
    talamodspasen.blogspot.com

    SvaraRadera
  5. Jag är inte på Ravelry men mina mönster är publicerade både i tidningar och i garn butiker. Att skapa är det bästa jag vet och att ge andra idéer och inspiration är mitt motto. Den utmaningen kunde jag inte motstå
    /Gina
    gina_stertman AT yahoo DOT se

    SvaraRadera
  6. För mig är själva tanken och idén det riktigt roliga med att sticka, sen är själva stickningen en rolig transport.
    Jag går ofta och klurar på smarta lösningar som ett knapphål som bildas av en avmaskning eller en uppläggning som blir en dekoration.
    Tycker också det är kul att inspirera andra till stordåd. Stickningen bygger på lust och glädje därför är jag inte mycket för att hålla takten perfekt utan gör gärna några sidoskutt för att det blir roligare på det viset.
    hej fr. Tant Kofta
    tantkofta att hotmail punkt com

    SvaraRadera
  7. En väninna sa att ”du är ju en självklar koreograf”, och visst blir det ett och annat eget mönster som andra stickar. Det är ju så kul att tänka ut en rolig lösning, en snygg kant, testa olika idéer som ploppar upp och skrivs ner i den speciella anteckningsboken som alltid finns i närheten.
    Ibland sticker jag dock mellan med att dansa i andras fotspår med glädje utan att vrida en endaste liten lilltå åt fel håll, njuter av andras skicklighet i att föra utan att själv ta kommandot och virvla precis åt vilket håll jag vill, det finns ju många duktiga koreografer!
    Extra roligt är det att se sina egna danser dansade av andra koreografer, med helt nya steg med i farten!
    www.stickfrossa.blogspot.com

    SvaraRadera
  8. Det är bara att erkänna - jag är koreograf. Inte så att jag inte uppskattar andras danser, tvärtom beundrar jag dem gärna och dansar dem själv emellanåt. Men det blir nästan alltid något litet extrasteg eller hopp - jag måste ju känna att det är jag som dansar.
    I själva verket ligger mycket av glädjen för mig inte i själva dansen, utan i allt räknande och ritande på vägen dit. (Och så i att se andra dansa mina danser, var och en på sitt vis.)
    Jag har provat de flesta dansstilarna här, men jag har långt kvar innan jag är fullärd i någon.

    /Sara
    kliarochsticks at gmail punkt com
    http://kliarochsticks.blogspot.com
    (Bloggen är sorgligt försummad, men det ska jag snart råda bot på.)

    SvaraRadera
  9. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  10. Jag har prövat lite på alla stilarna, men räknar mig nog som en koreograf inom Street style blandat med latinska rytmer. D.v.s. jag designar för det mesta mina plagg, jag använder just inga färdiga mönster och freestylar t.o.m. de färdiga mönstren… ja och största delen av mina kreationer är mer eller mindre kroppsnära.

    Blogg: adelheid punkt vuodatus punkt net
    Mail: adelheidmail snabel-a gmail punkt com

    SvaraRadera
  11. Och just det, på Ravelry heter jag SaraKnits...

    SvaraRadera