lördag 10 oktober 2009

Märta Stina

Pysseltrollet har börjat hennes valsande med att lära sig mer om Märta Stina Abrahamsdotter - Ångermanlands kanske mest kända slöjderska. Hon har läst en massa om Märta Stinas stickning och fälltäcken, och visar ett Märta Stina-hjärta i bloggen! Det enda jag fick lära mig i syslöjden när jag gick i skolan (som ligger närmast granne med Västernorrlands Länsmuseum) var om hennes broderier! Kanske för att hennes speciella sätt att fästa trådarna i sticket var för svårt för ett gäng fjärdeklassare? Hur som helst blev jag alldeles glad av att se Pysseltrollet hylla Märta Stina med lite särskilda studier!

2 kommentarer:

  1. Åh jag fick en bok om henne från min mor, helt fantastiska saker! Som ångermanlänning i grunden blir man lite stolt.

    SvaraRadera
  2. Nu var det ju inte Märta Stina som broderade vill jag minnas, utan en släkting som hette Brita Kajsa Karlsdotter enligt Länsmuseets textilarkiv. Bara så ni vet.

    SvaraRadera