tisdag 6 oktober 2009

opml om ni vill...

Då ska vi se - Jag skickade en opml-fil. Sedan dess har ett par bytt blogadress (Det ska vara rätt i högerkanten nu, men en saknas hur jag än räknar och kollar av. Vem är du vi inte ser!? Jag ska kontrollräkna igen strax.), en del blev dubbelt i filen och någon saknas. Men den är ändå en stor hjälp.

Om du importerar denna fil in i bloglines eller reader skapar du alltså en prenumeration på alla de bloggar som finns länkade i denna fil - i stället för att behöva lägga upp, eller klicka in dig på, varje blog en i taget. Jag använder inte google reader för sådant här själv, men det fungerar nästa likadant. I bloglines gör du så här:

1. Skapa dig en användare på www.bloglines.com och logga in på denna
Se till att filen jag mailade dig finns sparad någonstans på din dator.
2. Någonstans långt ner till vänster på sidan finns nu en länk som heter "import subscriptions" - klicka på den.
3. Du ombeds nu hitta en subscription någonstans på din dator - leta reda på filen jag skickade. (export.opml)
4. Du ska nu ha en blogroll (lista med bloggar som visar när någon uppdaterat) med nästan alla utmaningsbloggar.

Nu tar vi ändringarna.
a. ) Stickerskan Sme-ja finns två gånger i opml-filen, då jag hade lite trassel att få hennes rss att funka, så jag gjorde två. Du kan klicka edit längst upp i listan och ta bort den som blivit dubblett.
b. ) Hjälpstickan vill förstås hellre att vi följer hennes personliga blog än Hjälpstickan-sidan. Ta bort Hjälpstickan på samma sätt som dubbletten ovan. Klicka sedan på "add". Ett nytt fönster öppnas i sidans högra halva. Där skriver du in www.fantastick.se. Strunta i alla alternativ för prenumerationen om du vill och klicka på "subscribe" längst ned. Nu har du lagt till den i listan.
c. ) På samma sätt behöver du ta bort adelheid, som fått med fel adress. Bloggen du vill prenumerera på heter www.adelheidin.vuodatus.net och inget annat.
d. ) På något vis ramlade Tålamodspåsen och Ullfull bort ur filen, och Sillen var inte med i gänget ännu, så de får ni lägga till också...

Det här är tänkt som en SERVICE till de som VILL använda det här sättet att bevaka bloggar, men, kära ni, det är helt frivilligt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar